21:42 Передмова до майстер-класу |
Тема мого досвіду: «Розвиток творчих здібностей школярів на уроках образотворчого мистецтва як один з факторів соціалізації особистості» полягає в тому, що розвиток творчих здібностей на уроках образотворчого мистецтва має конкретне обґрунтування: активне освоєння соціально-культурного досвіду людства, застосування його емоційно-ціннісних відносин при вибудовуванні власної життєвої концепції. Завдання педагога полягає в тому, щоб за роки навчання сформувати творчу особистість - навчити дитину добирати відомості, оцінювати їх якість, формувати вміння знаходити необхідні дані, проявляючи при цьому творчу активність, розкривати роль мистецтва в повсякденному його бутті, в житті суспільства. Все це є головним змістовим стрижнем програми «Образотворче мистецтво». Виходячи із теми свого досвіду, мені імпонує визначення соціалізації особистості як процес засвоєння та відтворення нею культурних цінностей і соціальних норм, а також саморозвитку і самореалізації в тому суспільстві, в якому вона живе. Тобто у процесі соціалізації людиною засвоюються певні системи знань, цінностей, норм, які дозволяють їй функціонувати як повноправному члену суспільства. Соціалізація є результатом виховання особистості та відбувається у діяльності та спілкуванні з людьми. Результатом успішної соціалізації учня можна вважати його готовність до виконання провідних соціальних ролей: • особистість з розвиненою системою ціннісних ставлень - успішний учень; у дорослому житті – успішний працівник; • активний учасник спільноти, який володіє громадянськими компетентностями, у дорослому житті – свідомий громадянин; у дорослому житті - сім’янин, гуманіст. Вчителю глибоко не байдуже, чи будуть наші діти розуміти і любити мистецтво свого народу, заслуховуватися українською мелодією, милуватися українським орнаментом, зберігати предмети, зроблені та оздоблені народними майстрами. Дитячий малюнок, процес творення - це частка духовного життя дитини. Діти не просто переносять на папір щось з навколишнього світу, а живуть у цьому світі, входять до нього як творці краси, насолоджуються цією красою. У 5 класі, вивчаючи види образотворчого мистецтва, а саме декоративно-прикладне мистецтво, учні ознайомилися із різноманітними його видами, зрозуміли його головну суть – створення та оздоблення художніх виробів, що мають практичне призначення у суспільному та приватному житті. Важливим завданням для мене, як і для кожного вчителя, було допомогти зрозуміти за допомогою яких основних засобів виразності звичайні предмети, що оточують нас, стали неповторними, красивими, виразними: стилізація, контраст, ритм тощо. Це стало ще однією із сходинок до формування творчої особистості із відчуттям смаку та гармонії. І через деякий час помічаєш, на титульних аркушах повідомлень, міні-проектів з інших предметів починають з’являтися орнаменти, які вони створювали, розробляючи ескізи вишивки українського рушника. У 6-му класі, коли ми вивчаємо жанри образотворчого мистецтва, наприклад портрет, учні, знаючи особливості пропорційної будови тіла та обличчя людини, створюють ескізи карнавальних костюмів, у яких вони будуть, чи мріють бути на новорічних ранках, які проходитимуть у школі. Юність — пора вагомих змін. Саме в юності людина починає замислюватися над власною особистістю, намагається дати собі оцінку. 7-класники вже подорослішали, змінилася зовнішність, пам'ять збагатилася новими знаннями, учні навчилися розмірковувати, порівнювати, аналізувати. Але головне — у них з'явилися нові почуття, переживання, ідеали. Вони прагнуть самостійності і самовираження. А для цього кожен із них намагається слідкувати більш серйозно за своєю зовнішністю. У 7 класі на новою програмою тема року має назву: «Мистецтво: діалог традицій і новаторства», і в ній буде вивчатися такий вид мистецтва як дизайн. Перше враження складається миттєво. Є крилата фраза: «Право на створення першого враження ми маємо один раз». Це перше враження формується тільки на основі нашої зовнішності (образу). Із чого ж складається зовнішність (образ) людини? Які її складові? Зовнішність = імідж + індивідуальний стиль + мода Що ж таке мода? Мода - це спосіб життя в даний історичний час, що стосується абсолютно всіх сфер - від каблука до архітектури, поезії та способу мислення. Яка ж роль моди в нашому житті? Є люди, які заявляють, що не визнають ніякої моди; однак, як і всі, вони в щось одягнені, а це «щось» належить тій чи іншій моді. Відповідно ми можемо «визнавати» або «не визнавати» моду, вихваляти або засуджувати її, бути її творцем або рабом - але не можна бути поза модою. У наш час мода не диктує одне і те ж для всіх без вийнятку, а пропонує практично необмежену свободу вибору. Зазвичай, така свобода вимагає від людини свідомої культури: по-перше, треба знати, з чого вибирати; по-друге, не помилитися, використовуючи для себе те чи інше. А головне, мати відчуття міри у всьому. Людина не тільки створювала образи ідеальної краси, які дійшли до нас в творіннях великих поетів і письменників, майстрів живопису, скульптури і архітектури, а й у реальному житті намагалася наслідувати у всьому цьому ідеалу. Імідж - (з англ. image від лат. imago - образ, вигляд), цілеспрямовано сформований образ (якої-небудь особи, явища, предмета), покликаний зробити емоційний вплив на будо-кого з метою популяризації, реклами, досягнення успіху тощо Важливо розуміти, що імідж - це не вроджена якість, а надбане, створене, сформоване тощо. Слово «стиль» в перекладі з грецької означає «загострена паличка для письма по воску». Оскільки у кожного писаря свій характерний почерк, стилем стали називати почерк писаря. Стосовно мистецтва - манера, характер, художні особливості. Стиль - це манера одягатися (мода приходить і йде, а стиль залишається). Якщо це значення слова «стиль» застосувати до поняття «індивідуальний стиль», то одержимо от що: кожна людина з народження має якусь власну індивідуальність (набір невід'ємних якостей особистості), що із часом можуть злегка видозмінюватися. Але стрижень залишається протягом всього життя разом із людиною. «Прояв» саме цього індивідуального стрижня можна побачити в незмінних рисах людини, які роблять її неповторною і несхожою на інших. Звучить дивно, але це факт. Коли ви добре виглядаєте і впевнені в цьому, то починаєте ставитися до себе з великою довірою, і оцінюєте себе набагато вище - ваша поведінка змінюється і, отже, ті, з ким ви спілкуєтеся, - ваші друзі, родичі, колеги, - починають ставитися до вас по-іншому. Одяг різноманітний за своїм характером. Він може бути скромним чи екстравагантним, стриманим або сміливим, спортивним або ліричним. Характер одягу залежить від його стилю. В кінці 70-х рр. в характері класової моди відбулися принципові зміни визначення модного одягу, стали говорити не тільки про фасон, силует, довжину, але і про стиль. Особливості кожного стилю створюють крій, форма, оздоблення тканини, набір предметів одягу, а також різні доповнення аксесуари, біжутерія (прикраси) і косметика. Є безліч різноманітних стилів. Але можна виділити 4 основних: класичний, романтичний, спортивний, фольклорний.
Що таке фольклорний стиль сьогодні? Якщо заглянути в який-небудь енциклопедичний словник, то слово «фольклор» можна перекласти як «народна творчість» або «народна мудрість». Власне, так і є, фольклорний стиль включає в себе тільки саме зручне, практичне, чисте, універсальне, тобто те, що протягом багатьох століть збиралося і зберігалося цілими націями, як гідне і найпрекрасніше з усього того, що існує в світі. Не вірите? А що б ми з вами робили без наших дивовижних казок, легенд і переказів? Без лісовиків та домовиків, без звичних і улюблених страв і прислів'їв, приказок? Нам було б нудно й сумно жити, у нас не було б коренів та історії, ми були б порожнім народом з орієнтацією на споживання. Покоління фаст-фуду і супермаркетів. Фольклорний стиль для нас - це шанс зберегти себе і свою культуру на тому рівні, який нам доступний, це наша пам'ять і скарб, тому правий був Ів Сен Лоран, який звернув увагу на фолк-стиль і тим самим відкрив для нас ще одне джерело скарбниці наших предків. Дізнаючись про фольклорний стиль в одязі ми дізнаємося про себе і своє коріння, а це вже є важливим саме по собі. З чого складається фольклорний стиль? Скільки в нашому світі існувало цивілізацій, стільки існує і різновидів фольклору. Але сучасна стильна індустрія об'єднала різні стилі виходячи з їх територіальної та національної належності, створивши для нас фольклорний стиль в рамках азіатської культури, слов'янської, європейської, африканської, єгипетської, латинської та східної культур. А характеризується кожний з них основними рисами, що відрізняють цей стиль одягу від інших за яскравими та виразними особливостями. Ключова з них - це натуральність матеріалів і природність їх поєднання, комфорт і гармонійність реалізації національних ідей у вбранні. Українська орнаменталістика у розписах, вишивці, писанках – неповторна та оригінальна. Навіть Дім моди Гуччі оцінив красу нашої писанки і створив колекцію одягу, розмальовану зо мотивами писанок, які створив коломийський писанкар Олег Кіращук. ПРЕЗЕНТУЮ ВАШІЙ УВАЗІ МАЙСТЕР-КЛАС «УКРАЇНСЬКА СОРОЧКА. МОЄ СУЧАСНЕ БАЧЕННЯ» |
|
Всього коментарів: 0 | |