Головна » 2015 » Січень » 12 » Додаток до досвіду 6 (продовження) Література
04:07
Додаток до досвіду 6 (продовження) Література

АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ

Пропонований Вашій увазі опис рівнів розвитку ставлення дитини до тієї чи іншої цінності дає приблизну, типізовану картину того, що стоїть за відповідями підлітка на відповідну групу питань (рівень соціальної оцінки). Це - не точний діагноз, це - тенденція, привід для Ваших педагогічних роздумів.

У разі групової діагностики при узагальненні результатів не обмежуйтеся констатацією процентного розподілу відповідей по чотирьох рівнях. Зробіть загальну картину багатогранною, відзначте для себе особливо видатні результати.

У разі індивідуальної діагностики будьте гранично уважні до відповідей підлітка. Здійснюючи факторний аналіз, звертайте увагу на те, які його відповіді «випадають» з його ж індивідуальної «норми». Можливо, саме тут - точка його особистісного зростання (чи регресу).

І в тому, і в іншому випадках проведення діагностики, навіть при наявності негативної тенденції, намагайтеся підкреслити всі наявні позитивні моменти.

Якщо Вам необхідно зробити результати опитування надбанням гласності, будьте, будь ласка, гранично тактовним. Пам'ятайте: Ви не судите, Ви міркуєте!

Ставлення підлітків до РОДИНИ

Від +5 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - цінність сім'ї високо значима для підлітка. Він дорожить сімейними засадами, пам'ятає про різні дрібниці, приємні комусь із родини. Сімейні свята завжди проходять за його участю й допомогою у підготовці. У майбутньому він хоче створити щасливу сім'ю.

Від +1 до +4 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - сім'я для підлітка представляє певну цінність, але сам факт наявності сім'ї, сімейних традицій сприймається ним як природний («а як же інакше?»). Підліток бере участь у сімейних святах, але без нагадування не завжди згадає про день народження когось із близьких. Турботу батьків сприймає як само собою зрозуміле. Він припускає, що сім'я, яку він створить в майбутньому, буде не схожа на ту, в якій він живе зараз.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - ставлення до сім'ї у підлітка, як правило, споживче. Йому «повинні» давати гроші на дрібні витрати і прощати пустощі. Але якщо від батьків потрібно щось серйозне, підліток доб'ється цього будь-якими способами - лестощами, брехнею, послухом. Сам він, швидше за все, вважає, що нікому нічим не зобов'язаний.

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - родина не представляє для дитини будь-якої цінності. Таке ставлення виявляється в почутті сорому за своє прізвище, свідомому неприйнятті прийнятих в сім'ї норм поведінки, уявлень про життя. Все це в майбутньому може негативно відбитися на його здібностях і бажання створити власну щасливу сім'ю.

Ставлення підлітків до БАТЬКІВЩИНИ

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - підлітку властиві цілком розвинені почуття громадянськості й патріотизму. Для нього Батьківщина не абстрактна категорія, а конкретна країна, де він збирається жити, якою він пишається. Він відчуває свою особисту відповідальність за долю країни. При цьому подібні почуття викликані не кон'юнктурою, не модою на патріотизм, а є глибоко особистими.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток переживає почуття до Батьківщини як почуття до рідного дому, деревця. Однак йому здається, що те, що відбувається в країні та на його «малій батьківщині», має між собою мало спільного. Він встає, коли звучить гімн, швидше, не від душевного поклику, а тому, що так прийнято. При необхідності підліток не відмовиться допомогти ветеранам, хоча сам допомоги може і не запропонувати.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підліток намагається відкрито не виявляти своє ставлення до країни. До розмов про її «убогість» він в принципі байдужий. Він може «правильно» виступити на тему громадянськості й патріотизму, але залежно від ситуації по-різному розставити акценти. Підліток вміє вгадувати, в який момент що є «патріотичним», а що ні. Йому здається, що те, що відбувається з країною і з ним самим, має між собою мало спільного.

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - можна припустити, що підлітка відрізняє обивательське ставлення до своєї країни. Батьківщина для нього просто місце, де він живе, яке легко можна поміняти на будь-яке інше. Всі успіхи - це його власні успіхи, а в невдачах винна країна («та хіба в цій країні ...»). Можливо, сам він не братиме участі в оскверненні пам'ятників, але точно не засудить інших, адже пам'ять - це не те, за що можна отримати дивіденди.

Ставлення підлітка до ЗЕМЛІ (ПРИРОДИ)

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - у підлітка цілком розвинена екологічна свідомість. Для нього природним є почуття жалості і співпереживання до будь-якої тварини; він готовий прибирати ліс і чистити водойми, знаходячи ці заняття захоплюючими і важливими особисто для себе. І вже точно підбере та нагодує покинуте цуценя, не забуде полити квіти (зовсім не з бажання отримати похвалу від дорослого, а з потреби відчувати гармонію світу, в якому живе).

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток дбає про тварин, але головним чином про тих, які належать безпосередньо йому. Екологічні проблеми сприймаються ним як об'єктивно важливі, але при цьому такими, що не залежать від нього особисто. Він не буде смітити в лісі, якщо цього не роблять інші. Прийме разом з групою участь у суботнику, але якщо є можливість відмовитися, то він нею, швидше за все, скористається.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - власна думка підлітка про екологічні проблеми залежить від кон'юнктури. Він воліє не звертати уваги на такі дрібниці, як кинуте ним сміття, підпалену урну. Ламаючи гілки в лісі, ганяючи кішок і собак у дворі, він не замислюється над тим, що робить. І вже тим більше не відреагує, якщо те ж саме роблять інші. Усіх тварин він ділить на корисних і непотрібних, що радують його погляд і викликають бридливе ставлення.

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - природа сприймається підлітком як предмет споживання. Ставлення підлітка до лісу, тварин, водойм продиктоване потребою у власному комфорті, а якщо вийде, то і вигодою для себе. Він здатний завдати болю тварині заради простої забави. Він з насмішкою ставиться до тих, хто виявляє повагу і любов до «братів наших менших».

Ставлення підлітка до СВІТУ

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - у підлітка наявна чітко виражена позиція пацифіста. Він вважає, що до насильства вдаються тільки слабкі люди і держави. До проявів грубої сили він ставиться підкреслено негативно. Упевнений, що завжди є можливість залагодити конфлікт, не обмежуючи при цьому права інших людей. Не боїться йти на поступки.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток в цілому розділяє ідеї миру і не насильства, але при цьому вважає, що в окремих випадках застосування сили може бути виправданим. До проявів грубої сили він ставиться зі змішаним почуттям неприйняття й страху. Підліток вважає, що в складному сучасному світі треба завжди бути готовим до протистояння, тому, на жаль, не можна обійтися без зброї. Він намагається не йти на поступки, бо не хоче здатися слабким в очах оточуючих.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підліток впевнений, що світ можна підтримувати головним чином силою, погрозами, ультиматумами. Він розглядає війну як один з природних способів вирішення конфліктів. На його думку, сильний той, кого бояться. Вважає, що навколо вистачає потенційно ворожих людей і держав. Навряд чи він сам буде ініціатором насильницького діяння, але зіграти роль «другого плану», швидше за все, не відмовиться.

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - можна припустити, що для підлітка не існує альтернативи - переговори або військова операція. Війна для нього може бути цінністю - за допомогою неї можна вирішити проблеми перенаселення і нестачі продуктів на всіх. Він цілком і повністю на боці сили, а всі, хто намагається цьому протистояти, для нього «слабаки». Швидше за все, це стосується і локальних (група, двір, освітня установа), і великих конфліктів, де від нього поки нічого не залежить.

СТАВЛЕННЯ ПІДЛІТКА ДО ПРАЦІ

Від +1 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - підлітка відрізняє працьовитість у всьому: від прибирання в класному кабінеті до читання важкою книги. Він отримує задоволення від складної, трудомісткою, навіть нудної роботи. Не вважає негожим допомогти батькам по господарству, може сам запропонувати що-небудь зробити. Підробляє він десь або поки ще немає - у будь-якому випадку підліток цього не соромиться.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - швидше за все, тільки престижна робота викликає повагу підлітка. Хоча якщо всі навколишні зайняті чимось непрестижним (наприклад, прибиранням території під час суботника), то може й взяти участь «за компанію». Він допоможе і в домашніх справах, але його буде дратувати, що це займає стільки часу.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підліток по можливості перекладе частину своєї роботи на іншого. Якщо дізнається, що хтось із однокласників працює після занять, то відреагує, швидше за все, так: «Тобі що, робити нічого ?!». В його уяві «брудна» робота - доля людей другого сорту або тих, хто не зумів влаштуватися в житті. Сам-то він вже точно ніколи за неї не візьметься.

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - більш-менш складна робота викликає у підлітка огиду. Він придумує собі масу причин, за якими за неї не варто братися. Підліток із задоволенням скористається плодами чужої праці, по можливості видаючи їх за свої. Між працьовитістю і життєвим благополуччям для нього немає ніякого зв'язку.

Ставлення підлітків до КУЛЬТУРІ

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - культурні форми поведінки, безумовно, особистісно значущі для підлітка і діяльно реалізуються їм у повсякденному житті. Йому чужі хамство, «прикраса» промови нецензурними оборотами, він уважний і тактовний по відношенню до інших людей. Він розуміє необхідність заощадження того культурного надбання, яке дісталося нам у спадок від минулого, і категорично не сприймає вандалізму.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток визнає об'єктивну цінність культурних форм поведінки, але аж ніяк не завжди керується ними в своєму повсякденному житті. Він напевно хотів би виглядати «культурною людиною», але не готовий прикладати щоденні зусилля до цього. Він знаходить виправдання епізодичним проявам зі свого боку хамства («я хамло тільки у відповідь»), неохайності («ну і нехай зустрічають по одягу, зате проводжають по розуму»), нецензурної лайки («сильні емоції важко висловити по-іншому») і т. п. Вандали антипатичні йому.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - культурні форми поведінки розглядаються підлітком як щось догматичне, що йде від світу дорослих, а тому обтяжує його повсякденне життя. Він прихильник природного вираження своїх думок, почуттів, бажань і вважає, що культурна ограновування тільки перешкодить йому бути таким, яким він є. Слово «культура» напевно асоціюється у нього з телеканалом «Культура» і навіває непереборну нудьгу. Навряд чи він сам здатний на акт вандалізму, але і засуджувати вандалів-однолітків, швидше за все, не стане.

Від -15 до --28 балів (стійко-негативне ставлення) - «культура» у всіх своїх формах викликає у підлітка неприйняття і розглядається як прояв брехливості дорослого світу. Він напевно знає, що являють собою культурні форми поведінки, але у своїй повсякденності реалізує їх з точністю до навпаки. Тактовність здається йому проявом слабкості, хамство і нецензурна лайка - сили, «потягування пивка» під акомпанемент матершіни - кращим проведенням часу. Пам'ятники минулого сприймаються ним, найімовірніше, як звичайна стара мізерія, тому він зовсім не проти «скинути їх з пароплава сучасності».

Ставлення підлітка до ЗНАНЬ

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - перед вами - допитлива людина, у якої є стійке прагнення до пізнання нового. Підліток може бути «незручний» вчителю, так як багато запитує на уроці, сумнівається, здавалося б, в очевидних речах. Він вважає, що успішність професійного зростання, кар'єри безпосередньо пов'язана з глибиною знань, і прагне до їх отримання.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток може непогано вчитися, але за своєю ініціативою навряд чи буде копирсатися в книгах, щоб знайти значення незрозумілого йому терміну або факту. У його свідомості знання і майбутня кар'єра, звичайно, пов'язані, але не прикладати ж для цього стільки зусиль!

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підліток ніколи не запитає дорослого, якщо йому щось незрозуміло. Відверто не розуміє, як по телевізору можна дивитися науково-популярні програми. Знання носять для нього чисто утилітарний характер (вивчив, відповів - значить не нажив неприємностей).

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - очевидно, потреба в здобутті знань у підлітка практично відсутня. Він відверто зневажає тих, хто вчиться, вважає їх «ботаніками» - людьми, що живуть неповноцінним життям. Він упевнений, що рівень і якість освіти не зроблять ніякого впливу на його подальше життя.

Ставлення підлітків до ЛЮДИНИ ЯК ТАКОЇ

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - цінність людини, якою вона є у всіх своїх проявах, безумовно, значима для підлітка. Людське життя для нього безцінне. Ніякі міркування справедливості не можуть виправдати «сліз невинних». «Ліс рубають, тріски летять» - це неприпустимо для нашого героя. Він милосердний, здатний до співчуття, співпереживання, прощення.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - цінність людини, може бути, і осмислена підлітком, але повноцінно не відчута. Він може продемонструвати свій гуманізм, але в глибині душі окремі категорії людей (наприклад, психічно хворі, жебраки, бомжі) представляються йому тими, хто заважає відчувати радість життя. Підліток допускає смертну кару за найтяжчі злочини. Коли на різних шальках терезів опиняються торжество справедливості і «милість до переможених», він, швидше за все, вибере перше.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - швидше за все, підліток схильний ділити людей на нормальних і ненормальних. До перших він ставиться цілком шанобливо, може бути навіть милосердним до них; других він вважає «недолюдьми» і хотів би якомога рідше з ними стикатися. Великої мети, на його думку, не можна досягти, не забруднивши рук. Принцип «ліс рубають, тріски летять» цілком прийнятний для підлітка. При цьому він однаково не хоче бути ні «лісорубом», ні «тріскою», - скоріше, «збирачем» або «в'язальником хмизу».

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - людина як цінність, швидше за все, порожній звук для підлітка. Він схильний до проявів жорстокості щодо інших людей, презирливо ставиться до будь-яких актів милосердя. «Слабаки» і «ненормальні», на його думку, погіршують наше життя, гальмують зростання добробуту, тому повинні бути повністю ізольовані від суспільства. Напевно, він вважає, що справедливість, порядок, стабільність варті того, щоб ліквідувати психічно хворих, бомжів. Найнебезпечніше, що від слів він може перейти до дій.

Ставлення  підлітка до ЛЮДИНИ ЯК ДО ІНШОЇ

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - підліток - справжній альтруїст. Він завжди готовий допомогти іншим людям, навіть незнайомим, не чекаючи прохання з їх боку. У своїх діях на благо інших безкорисливий. Завжди готовий допомогти слабким, тим, хто потребує допомоги. Заради такої допомоги готовий ризикувати власним благополуччям. Любить дарувати подарунки «просто так».

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток не проти надати допомогу нужденним, але вважає за краще робити це тоді, коли його про це попросять. Він обережний у своїх діях на благо інших, намагається не піддавати ризику власне благополуччя. Не довіряє щирості тих, хто просить милостиню, і якщо вони виявляються поблизу від нього, намагається зробити вигляд, що їх не помічає. Відчуває задоволення, роблячи подарунки, але при цьому в глибині душі розраховує на відповідь. Якщо цього не трапляється, розчаровується.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підліток лише зрідка думає про потреби і почуття інших людей. У більшості своїй це ті, від кого він в тій чи іншій мірі залежить. Безкорисливість здається йому марнотратством, він воліє все робити з вигодою для себе, вміло це маскуючи. Він упевнений, що всяке добре діло має адекватно винагороджуватися, тому перш ніж зробити щось добре, не соромиться дізнатися, а «що йому за це буде».

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - підліток зосереджений виключно на власній персоні, щиро вважає себе «центром всесвіту». Не те щоб робити, але навіть думати про інших не входить в його плани. У всьому він шукає вигоду, не приховуючи цього. Безкорисливість здається йому безглуздістю, несусвітною дурістю. Він схильний до лихослів'я, цинічного відношення до тих, хто в чомусь нуждається, кому необхідна допомога. Всі жебраки для нього - ледарі і брехуни. Набагато більше, ніж дарувати, йому подобається приймати подарунки, бажано дорогі і корисні.

Ставлення підлітків до КУЛЬТУРИ

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - підліток визнає права людей на інший, відмінний від його власного, спосіб життя і вільне вираження своїх поглядів. Він, безумовно, приймає інші культури, позитивно ставиться до культурних відмінностей, сприйнятливий до будь-яких проявів культурної дискримінації. Він прагне до розуміння, проникнення в суть інших культур, здатний уникати в їх оцінці культурних забобонів і стереотипів. У ньому також відчутне прагнення розглядати інші культури не з своєї «дзвіниці», але крізь призму цінностей і пріоритетів самих цих культур.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток схильний до визнання та прийняття культурного плюралізму, поваги найрізноманітніших соціокультурних груп, але при цьому розділяє (часто несвідомо) деякі культурні забобони, використовує штампи щодо представників тих чи інших культур . Він не може самостійно побачити багато в чому, особливо приховані, прояви культурної дискримінації в повсякденному житті. Йому важко уявити, з якими проблемами можуть стикатися культурні меншини, мігранти або біженці. Це пояснюється нерозумінням Іншого, невмінням побачити його зсередини, поглянути на світ з його точки зору.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підліток на словах визнає права інших на культурні відмінності, декларує принцип рівності людей, але при цьому відчуває особисте неприйняття окремих соціокультурних груп. Такий дисонанс між декларованими гуманістичними принципами і реальним проявом нетерпимості підліток намагається виправдати посиланнями на громадську думку («всі так вважають»), аморальну поведінку, нібито властиву представникам цих груп («всі вони такі»), особистий невдалий досвід взаємодії з ними («я зустрічав таких людей і впевнений, що ... »). Ця позиція заснована на культуроцентризмі, ксенофобії, презумпції вини іншого. Заперечуючи такі кричущі прояви інтолерантності, як фашизм, геноцид, сегрегація, людина при цьому може легко навішувати на людей інших культур ярлики «недостойних поваги», «небезпечних».

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - підліток свідомо відмовляється визнавати, приймати і розуміти представників інших культур. Він схильний характеризувати культурні відмінності як девіантність, не бажає визнавати рівні права на існування тих, хто має інший фізичний вигляд або розділяє інші цінності. Найчастіше він демонстративно ворожий і гордовитий до таких людей, жадає «очистити» від них простір власного життя. Підліток не відчуває ні найменшого бажання поглянути на ті чи інші життєві ситуації з точки зору іншої культури.

Ставлення підлітка до СВОГО ТІЛЕСНОГО «Я»

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - для підлітка цінність здоров'я є пріоритетною. Він розуміє, що таке здоровий спосіб життя, свідомо культивує його і пов'язує з ним свої подальші життєві успіхи. Він здатний протистояти спробам втягнути його у процес вживання тютюну, алкоголю, наркотичних речовин і постарається не допустити цього відносно інших.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - цінність здоров'я значима для підлітка. Об'єктивно він розуміє важливість здорового способу життя, але суб'єктивно ставить його не дуже високо. Здоров'я для нього - природний стан, сама собою зрозуміла «річ», а не те, що вимагає спеціальних зусиль. Пристрасть до шкідливих звичок - вибачлива слабкість, а не прояв безвольності. Можливо, в глибині душі він вважає, що здатний домогтися життєвого успіху, не приділяючи потрібної уваги своїй фізичній формі.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - цінність здоров'я невисока у свідомості підлітка. Роздуми і розмови про здоров'я та здоровий спосіб життя він вважає марною тратою часу, долею пенсіонерів. Йому хочеться добре, по-спортивному виглядати в очах оточуючих, але щось робити для цього йому відверто лінь. Шкідливі звички не здаються йому такими вже й шкідливими, навпаки, в них є якась приємність, шарм. Він напевно схвально усміхнеться, почувши фразу «хто не курить і не п'є, той здоровеньким помре».

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - власне здоров'я, тим більше здоров'я оточуючих, не представляє для підлітка скільки-небудь значимої цінності. Йому або зовсім «наплювати» на свій фізичний стан, або він ненавидить все те, що пов'язане з його тілесним життям. Піклування про своє здоров'я він зневажає. Свої шкідливі звички вважає справою абсолютно природною і, можливо, навіть пишається ними. Принагідно він не забуде висміяти все, що пов'язане з темою здоров'я, фізичної культури і спорту.

Ставлення підлітка до СВОГО ДУШЕВНОГО «Я»

Від +15 до +28 балів (стійко-позитивне ставлення) - підліток приймає себе таким, який він є. Він вірить у свої сили і можливості, чесно ставиться до себе, щирий у прояві почуттів. Комфортно почуває себе навіть в незнайомій компанії. Він не боїться самотності, хвилини самоти для нього важливі і плідні. Він переносить особисті негаразди, не боїться здатися смішним.

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - беручи себе в цілому, підліток все ж може відчувати незручність з приводу деяких своїх особливостей. Він думає про себе як про людину, яка симпатична для інших, але якийсь черв'як сумніву і непевності підточує його. Йому хотілося б і зараз, і в майбутньому гарантувати себе від попадання в смішні положення і ситуації. Він дещо тяготиться відокремленим становищем і по можливості намагається чим-небудь (прослуховуванням музики, переглядом відеофільмів тощо) замінити його.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підліток приймає себе таким, який він є, лише в окремі моменти повсякденного життя. Йому весь час хочеться «вистрибнути» зі своєї «шкіри», негайно стати красивим, багатим і знаменитим. Його кумири, як правило, саме такі. У глибині душі він сподівається на свою привабливість для інших, але впевнений, що вони в першу чергу бачать його недоліки. Самотність водночас обтяжлива для нього, і рятівна. У суспільстві однолітків він воліє бути на других ролях.

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - підліток не приймає себе, вважає себе пересічним і негідним уваги інших. Він ненавидить своє відображення в дзеркалі (свою мову, свій одяг тощо). Будь-яка зміна ситуації сприймається як потенційно катастрофічною для нього за наслідками. Опинившись на самоті, починає займатися «мазохистським самокопанням» і «самоїдством». Власна неповноцінність є його нав'язливою ідеєю. Він відчуває гостре почуття провини за те, що він взагалі є, яке в майбутньому може обернутися болючим прагненням домінувати над оточуючими.

Ставлення підлітка до СВОГО ДУХОВНОГО «Я»

Від +15 до +26 балів (стійко-позитивне ставлення) - підліток розглядає себе як автора і розпорядника власного життя. Відчуття особистої свободи вкрай важливе для нього, і заради цього почуття він готовий протистояти зовнішньому тиску. Він здатний на самостійний і відповідальний вибір. Для нього дуже важливим є знайти сенс власного життя, яке він хоче прожити «по совісті».

Від +1 до +14 балів (ситуативно-позитивне ставлення) - підліток відчуває в собі можливість бути господарем власного життя, однак вважає це реальним лише у разі сприятливих зовнішніх обставин. Йому подобається відчувати себе вільним, але він не готовий ризикувати власним благополуччям заради свободи. Вибір привабливий для нього, але він йде на нього з оглядкою: можливість помилки і відповідальність насторожують його. Він визнає об'єктивну значимість категорій совісті і сенсу життя, але у своїй повсякденності воліє керуватись іншими, більш прагматичними регуляторами.

Від -1 до -14 балів (ситуативно-негативне ставлення) - підлітку більш імпонує роль веденого, ніж автора і розпорядника власного життя. Він шукає суспільство людей, чия духовна сила могла б «прикрити» його нерішучість і невпевненість у собі. Намагається по можливості піти від вибору; при помітному зовнішньому тиску готовий відмовитися від особистої свободи на користь відчуття спокою і душевного комфорту. Схильний пояснювати свої невдачі несприятливим збігом обставин. Муки сумління обтяжують його, тому воліє про свою совість не думати.

Від -15 до -28 балів (стійко-негативне ставлення) - підліток відчуває себе «пішаком» в оточуючій його стихії життя, заручником могутніх і непідвладних йому зовнішніх сил. Він боїться і уникає будь-якої вільного дії. Шукає покровительства сильних світу цього і готовий їм довіритися без оглядки. Він воліє повної визначеності і однозначності у всьому і не хоче вибору. Вірить у силу і непогрішність більшості, бо це рятує його від особистої відповідальності за себе і своє життя. Принцип його життя - не висовуватися.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1.Андреева, Г.М. Социальная психология / Г. М. Андреева. – М. : Аспект Пресс, 2002. – 232 с.

2.Асмолов  А. Г. Психология личности. / А. Г. Асмолов. - М. : МГУ, 1990. - 367 с.

3. Белкин, А. С. Ситуация успеха. Как ее создать / А. С. Белкин. - М., 1991

4. Гальперин, П. Я. Методы обучения и умственного воспитания ребенка. / П. Я. Гальперин. - М. : Изд-во МГУ, 1985. - 45 с.

5. Григорьев, Д. В. Воспитательная система школы: от «А» до «Я» / Д. В. Григорьев, И. В. Кулешова, П. В. Степанов. – М. : Просвещение, 2006.  

6. Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения / В. В. Давыдов. - М., 1986.

7. Котляров, И. В. Теоретические основы социального проектирования / И. В. Котляров. - М., 1992.

8. Кузин, B. C. Психология / В. С. Кузин. – М.: Агар, 1997.

9. Курбатов, В. И. Социальное проектирование / В. И. Курбатов, О. В. Курбатова. – Ростов н /Д. : Феникс, 2001.

10. Кодеснікова І.В. Информационно-компьютерные технологии на уроках искусства.  - www.festival.1september.ru.

11. Корпач Н. І. Особливості соціалізації в дитячих організаціях / Проблеми педагогічних технологій. –  Луцьк: Ред.-вид. відділ „Вежа” Волинського держ. ун-ту імені Лесі Українки, 2004. – Випуск 2 (27). – С. 17-21.

12. Ларин В.И. Социализация младших школьников средствами искусства/ В.И.Ларин. – Минск.: Наука, 2002

13. Леонтьев, А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. - М. : Политиздат, 1975. - 304с.

  1. Макаренко А. С. О воспитании / А. С. Макаренко. – Москва, 1988Гандзілевська Г.Б. Соціалізація обдарованих молодших школярів через самореалізацію в учнівському колективі. – Наукові записки. Серія Педагогіка і психологія. – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2009. – Вип.13. – С. 86-96.
  1. Макарчук В.Д.  Створення умов для творчого самовираження вихованців засобами образотворчого мистецтва як основи для формування конкурентоспроможної особистості – Рівне,2014 (схвалено до друку методичною радою Рівненської ЗОШ № 27. Протокол № 2 від 30.12.2013 року)
  2. Мудрик А.В. Социализация человека: учеб. пособ / А.В.Мудрик. – М.: Академия, 2006. – 304 с.
  3. Мудрик А.В. Социальная педагогика: учеб. для студ. пед. вузов / Под ред. В.А. Сластенина. – М.: Академия, 2000. – 200 с.
  4. Пальчевський С.С. Соціальна педагогіка: Навч.посібник / С.С.Пальчевський. – К.: Кондор, 2005. – 550  с.
Переглядів: 556 | Додав: Алекс1971 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar